Нормативне забезпечення

НУШ у 5 класах. Історія

1. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ БАЗОВОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ /

Державний стандарт визначає мету та принципи освітнього процесу в закладах базової середньої освіти, дає загальну характеристику змісту навчання, пояснює вимоги до обов’язкових результатів навчання та орієнтири для їхнього оцінювання. Документ було затверджено 30 вересня 2020 року. Державний стандарт базової середньої освіти оприлюднено на сайті Кабінету Міністрів.

Перелік ключових компетентностей та наскрізних умінь, закладений в Державний стандарт, базується на «Рекомендаціях Європейського Парламенту та Ради Європейського Союзу щодо формування ключових компетентностей освіти впродовж життя». Завдяки підтримці Європейського фонду освіти, за безпосередньої участі провідних європейських експертів,  ці рекомендації та пов'язані з ними європейські документи (так звані “Рамки компетентностей”) ретельно опрацьовувала команда авторів документа. 

До розробки Державного стандарту були залучені міжнародні експерти з проєктів «Нова українська школа – 2» (Польща), «Демократична школа» Європейського Центру імені Вергеланда (Норвегія), «Фінська підтримка реформи української школи» (Фінляндія).

ОСВІТНІ ГАЛУЗІ 

У Державному стандарті немає поділу на предмети, натомість є освітні галузі – це означає, що розробники освітніх та навчальних програм зможуть як втілювати певну навчальну галузь через окремий предмет, так і комбінувати їх для інтеграції. 

Метою громадянської та історичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими і локальними процесами; формування ідентичності громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права та нетерпимості до корупції.

Компетентнісний потенціал громадянської та історичної освітньої галузі та базові знання зазначені в додатку 17.

Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з громадянської та історичної освітньої галузі зазначені в додатку 18 і передбачають, що учень:

мислить історико-хронологічно, орієнтується в історичному часі, встановлює причиново-наслідкові зв’язки між подіями, явищами і процесами, діяльністю людей та її результатами в часі, виявляє зміни і тривалість у житті суспільства;

мислить геопросторово, орієнтується в соціально-історичному просторі, виявляє взаємозалежність розвитку суспільства, господарства, культури і навколишнього природного середовища;

мислить критично, працює з різними джерелами інформації та формулює історично обґрунтовані запитання;

мислить системно, виявляє взаємозв’язок, взаємозалежність та взаємовплив історичних подій, явищ, процесів, постатей у контексті відповідних епох; розуміє множинність трактувань минулого і сучасного та зіставляє їх інтерпретації;

усвідомлює власну гідність, реалізує власні права і свободи, поважає права і гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації;

дотримується демократичних принципів, конструктивно взаємодіє з іншими особами, спільнотою закладу освіти, місцевою громадою і суспільством, долучається до розв’язання локальних, загальнонаціональних і глобальних проблем, усвідомлює необхідність утвердження верховенства права і дотримання правових норм для забезпечення сталого розвитку суспільства.

Для кожної галузі Державний стандарт описує мету і групи загальних результатів, які уточнюються через обов’язкові результати для кожного з циклів. Саме тому кожна освітня галузь має потенціал для розвитку кожної компетентності.

 

КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ

У документі чітко окреслено ключові компетентності, якими мають оволодіти школярі після закінчення кожного з двох циклів – адаптаційного (5-6 класи) і базового предметного навчання (7-9 класи), та наскрізні вміння.

Перелік основних компетентностей виглядає так: 

  • вільне володіння державною мовою,
  • здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами,
  • математична компетентність,
  • компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій,
  • інноваційність,
  • екологічна компетентність,
  • інформаційно-комунікаційна компетентність,
  • навчання впродовж життя,
  • громадянські та соціальні компетентності,
  • культурна компетентність,
  • підприємливість і фінансова грамотність.

 

НАСКРІЗНІ ВМІННЯ

Наскрізні вміння формуються на всіх інтегрованих курсах або предметах. Вони є спільними для всіх компетентностей.

Перелік наскрізних умінь:

  • читати з розумінням,
  • висловлювати власну думку усно і письмово,
  • критично та системно мислити,
  • діяти творчо,
  • виявляти ініціативність,
  • здатність логічно обґрунтувати позицію,
  • конструктивно керувати емоціями, 
  • оцінювати ризики,
  • приймати рішення, 
  • розв’язувати проблеми.

2018-2019 навчальний рік

Навчальні програми 10-11 класів чинні з 1 вересня 2018 року

Історія України Рівень стандарту

Історія України Профільний рівень

2017-2018 навчальний рік

Особливості вивчення базових  дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році. предмети суспільно-гуманітарного спрямування. Історія.

Методичні рекомендації 2017 Миколаївського ОІППО

Ключові зміни в оновлених навчальних програмах 5-9 класів

 

Програми

 

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ.Всесвітня історія. Навчальна програма для 5-9-х класів ЗНЗ

10-11 клас

    Історія України

      Рівень стандарту. Академічний рівень

      Профільний рівень

   Всесвітня історія

      Рівень стандарту. Академічний рівень

      Профільний рівень

Перелік програм варіативної складової з історії, правознавства та громадянської освіти, рекомендованих до використання в загальноосвітніх навчальних закладах (лист Міністерства освіти і науки України від 29.08.2016 № 1/11-11414)

Календарне планування 5-9 класів згідно нових програм.

2016-2017 навчальний рік

Програми

Історія 5-9 клсаси

Історія України 8 клас з поглибленим вивченням

Історія всесвітня 8 клас з поглибленим вивченням

10-11 клас

    Історія України

      Рівень стандарту. Академічний рівень

      Профільний рівень

   Всесвітня історія

      Рівень стандарту. Академічний рівень

      Профільний рівень