Головна » Статті » Мої статті

Матеріали до 100-річчя подій Української революції

Семінар «Чотири Універсали української Центральної Ради. Зміст та наслідки»

 

Мета: - поглибити знання учнів з традицій боротьби за незалежність і соборність України та військової звитяги захисників рідної землі, творців національної державності, тисячолітньої історії державотворення нашого народу, визнання історичного значення подій, пов’язаних із визвольною боротьбою початку XX століття та утвердженням української державності у формі Української Народної Республіки /Центральної Рада та прийняті 4 Універсали/ їх значення для відновлення Україною незалежності у 1991 році, утвердження історичної єдності земель, консолідації суспільства, зміцнення міжнародного авторитету України та у зв’язку зі 100-річчям подій Української революції 1917 - 1921 років;

  • Розвивати творчі здібності учнів, стимулювати потреби особистості в самовираженні (реалізації своїх можливостей, розвиток інтелекту) сприяти розширенню світогляду учнів;
  • Виховувати патріотизм та підвищення інтересу до історії України; розуміння проблем сучасності крізь призму історії Української революції.

Очікувані результати:

  • Називати події за датами та дати подій початку Української революції, утворення Центральної Ради та її Універсалів; встановлювати їх взаємовідношення та віддаленість від сьогодення;
  • Називати пояснювати та застосовувати у мовленні поняття: «революція», «Українська Революція», «Центральна Рада», «Універсал», «ультиматум», «» …
  • Називати, упізнавати постаті М. Грушевського, В.Винниченка, С.Єфремова, С.Петлюри … та характеризувати їхню політичну діяльність;
  • Називати, упізнавати історичні джерела; використовувати історичні джерела - Універсали для характеристики здобутків і прорахунків Української Центральної Ради в державному процесі;
  • Установлювати причини падіння, наслідки і значення діяльності Української Центральної Ради;
  • Висловлювати особисте ставлення щодо здобутків і прорахунків Української Центральної Ради в державотворчому процесі, ролі історичних осіб в процесі державотворення; проводити аналогії з сучасністю.

 

Форма проведення: семінар

Обладнання: словничок до теми, презентація, таблиця для нотаток, тексти Універсалів Центральної Ради, портрети історичних діячів, відео сюжет.

Місце проведення: приміщення кабінету історії

Вікова аудиторія: 10 – 11 класи

Хід

Сьогодні в нас дуже чудовий весняний день, але говорити ми сьогодні будемо з Вами про доволі серйозні речі. Ви вже дорослі, знаєте ситуацію, яка склалася в нашій країні і розумієте, що живимо ми з Вами у нелегкий час, час коли в межах нашої держави відбувається війна. Тому тему нашого заходу ми підібрали досить сучасну, актуальну.

Два плакати, які я зобразила на першому слайді якраз демонструють нам про що ми будемо сьогодні говорити і з чим ми будемо це поєднувати.

 

Оголошення теми уроку

 

Учні оголошують очікувані результати

 

Мотивація

 

Сьогодні ми розпочинаємо серію заходів присвячених Українській революції.

Давайте почнемо із слова революція. З чим воно у вас сьогодні асоціюється? /Учні висловлюють свою думку/

 

Революція це дійсно полум’я і Революція Гідності це нам довела. Давайте прочитаємо фразу відомого українського політичного діяча Євгена Коновальця «У вогні перетоплюється залізо у сталь, у боротьбі перетворюється народ у Націю».

Поясніть, як Ви розумієте цей вислів.

І сьогодні лейтмотивом нашого заходу буде вогонь. Як сила, яка нам щось несе. А що несе нам вогонь? Які прикметники спадають Вам на думку, коли Ви чуєте слово «Вогонь»? /Думки учнів/. Сьогодні ми поговоримо з Вами про наш український вогонь. Звідки він і що він для нас значить.

Ми з Вами переміщуємося у 1917 р.

  • Скажіть, що в цей час відбувається в світі? /Перша світова війна/
  • Чи існувала в цей час Україна як держава?
  • Кому належали українські землі?
  • До яких блоків?
  • Коли ми мали державу?

 

Незважаючи на таке становище всерівно українці як завжди в будь-який умовах сподівалися…

Відродити державу ми спробуємо у 1917 році. Здіймається полум’я Української революції.

Отже, Українська революція – це … боротьба українського народу за відродження Української державності 1917-1918 рр та її збереження 1918-1921 рр.

  • Які ж були причини і передумови революції?
    • Залежне і пригноблене становище України, великодержавницька політика щодо неї панівних кіл як Росії, так і Австро-Угорщини.
    • Важке соціальне становище переважної частини населення. Невирішеність аграрного питання і соціального захисту робітництва.
    • Піднесення українського національно-визвольного руху, організаційне та ідеологічне його оформлення.
    • Безпосереднім поштовхом до революції стала Перша світова війна, яка до краю загострила проблеми воюючих держав, ослабила і призвела до падіння Російської, а згодом Австро-Угорської імперій. Це дало історичний шанс українському народу у боротьбі за свою державність.
  • Які політичні сили створили Центральну Раду?
  • Які погляди на українську державність вони мали?
    • У новоутвореному комітеті не було єдиної думки щодо майбутнього статусу України.
    • Самостійники на чолі з М. Міхновським виступали за негайне проголошення незалежності. Українська партія соціалістів-самостійників, Українська демократично-хліборобська партія
    • Автономісти (В. Винниченко, Д. Дорошенко і їх прихильники з ТУПу) бачили Україну автономною республікою у федеративному союзі з Росією. Українська соціал-демократична робітнича партія, Українська партія соціалістів-федералістів, Українська партія соціалістів-революціонерів

Але у нас перший захід присвячений цій темі. І зупинимося ми з Вами на добі Центральної Ради. Наша тема «Чотири Універсали української Центральної Ради. Зміст та наслідки»

Давайте пригадаємо терміни, якими ми будемо сьогодні оперувати. /діти називають терміни і поняття/.

 

А зараз Вас запрошую на вибори. Он-лайн голосування. Перед Вами історичні діячі, я навмисно підібрала фото без підписів. Адже часто люди йдуть на вибори і обирають претендента тільки за його гарний, красивий плакат, де розміщено фото кандидата ну і шикарне гасло голосувати за нього, часто без детальної інформації. Покажіть кого Ви вибрали і поясніть чому.

 

 

 

 

 

Ми з Вами свідомі громадяни, ми ніколи не будемо голосувати тільки по плакатам і портретам кандидатів, ми обов’язково вивчимо програмові засади тих, за кого ми йдемо з вами голосувати. Тому зараз я Вам пропоную попрацювати з джерелами інформації – Універсалами основної політичної сили - Центральної Ради і подивитися на яких засадах виступали українські політики. Пізніше подивимося чи зміниться Ваші вподобання і чому.

Напередодні ви одержали завдання: проаналізувати Універсали, давши відповіді на запитання, а сьогодні ми навчимося порівнювати Універсали за питаннями. Це допоможе на ЗНО визначитися із цитатами, відповісти з якого вони документу.

1 група – І Універсал

 

2 група – ІІ Універсал

 

 

3 група - ІІІ Універсал

 

4 група – ІV Універсал

 

 

Бліц-опитування

 

  1. Прослідкуйте як відбувалася трансформація поглядів політичних діячів Центральної Ради

Автономія … поступки Тимчасовому уряду, УНР у складі федеративної Росії, УНР – самостійна, незалежна, вільна, суверенна держава

 

  1. Хто вплинув на їх автономіські погляди?

 

  1. Який лад ми мали будувати? Соціалізм
  2. Чим він мав відрізнятися від більшовицького?

В політичній системі – парламентаризм – конкуренція, багатопартійність, вільні вибори.

В економіці – не заперечували ринкової економіки, збереження дрібної і середньої приватної власності.

 

  1. Який з Універсалів проголошував:

Хай буде Україна вільною. Не одділяючись від всієї Росії, не розриваючи з державою російською, хай народ український на своїй Землі має право сам порядкувати своїм життям. Хай порядок і лад на Вкраїні дають — вибрані вселюдним, рівним, прямим і тайним голосуванням Всенародні Українські Збори (Сейм). Всі закони, що повинні дати той лад тут у нас, на Вкраїні, мають право видавати тільки наші Українські Збори

Відповідь: 1 Універсал

 

  1. Укажіть документ, у якому Українська Центральна Рада вперше сформулювала широку програму соціально-економічних перетворень.

Відповідь: 3 Універсал

 

  1. Установіть відповідність між назвами документів Української Центральної Ради та наслідками їхнього оприлюднення.

 

1Перший Універсал

2Другий Універсал

3Третій Універсал

4Четвертий Універсал

АЗбройний виступ самостійників, поповнення складу Центральної Ради представниками національних меншин.

БСтворення Генерального секретаріату, загострення стосунків із Тимчасовим урядом Росії.

ВПідписання Брест-Литовського мирного договору, вступ німецьких і австрійських військ на територію УНР.

ГПоширення влади Центральної Ради на 9 українських губерній (без Криму), початок соціально-економічних перетворень.

ДУтворення Української Центральної Ради, початок Української революції.

Відповідь:

 

  1. У який період Української революції схвалено цитовані документи?
  1. «Хай буде Україна вільною. ...Так сказали виборні люди з усієї Землі Української. Сказавши так, вони вибрали з-поміж себе нас, Українську Центральну Раду, і наказали нам... творити новий лад вільної автономної України».
  2. «...На час до вирішення справи про місцеве врядування Установчими Зборами по справах місцевого врядування Україною вищим органом Тимчасового уряду є Генеральний Секретаріат, котрого призначає Тимчасовий уряд...».

 

Аберезень — серпень 1917 р.

Бсерпень — листопад 1917 р.

Влистопад — грудень 1917 р.

Ггрудень 1917 р. — січень 1918 р.

Відповідь: А

 

  1. До якого періоду Української революції належать цитовані документи?
  1. «Після довгих… сумнівів Генеральний Секретаріат прийшов до тієї думки, щоб крайова влада стала фактичною, під нею повинна бути міцна підвалина, і такою підвалиною може бути тільки проголошення Української Народної Республіки…»
  2. «Ми відчули, що нам, українській демократії, у спину хтось ніж готує… більшовики концентрують своє військо для розбиття УНР. …На ультиматум я дивлюсь як на потоптання наших прав…»

Відповідь:

 

  1. Коли було ухвалено цитований документ?

«Однині Україна стає Українською Народною Республікою.
Не відділяючись від республіки Російської і зберігаючи єдність її, ми твердо станемо на нашій землі...
До Установчих Зборів України вся власть творити лад на землях наших, давати закони й правити належить нам, Українській Центральний Раді...»

 

 

  1. Положення Другого Універсалу та їх оприлюднення Українською Центральною Радою (УЦР) були

 

Авідповіддю УЦР на Ультиматум Раднаркому радянської Росії.

Бкомпромісом між УЦР і делегацією міністрів Тимчасового уряду.

Вдекларацією УЦР основних засад соціально-економічних перетворень.

Гзакликом УЦР до українізованих частин не залишати позицій на фронті.

 

  1. Укажіть портрет діяча, про якого йдеться в цитованому документі:

«Він залишався романтиком, навіть очолюючи перший український уряд — Генеральний секретаріат, він жив більше емоціями та образами, ніж реаліями повсякденного життя. Пафосом, його революційним ідеалізмом були просякнуті навіть акти державної ваги — Універсали Центральної Ради, до творення яких він мав безпосереднє відношення».

 

 

Ви працювали з різними джерелами інформації і зустрічали різних історичних осіб. Спробуйте підібрати відповідні прізвища, підберіть політичні погляди. Давайте проведемо другий тур виборів. Кого б Ви зараз обрали в он-лайн голосуванні?

 

Коли Ви через деякий час візьмете участь у своїх перших виборах то поставтеся до цього дуже серйозно і відповідально, опрацюйте всі програми і матеріали перед тим як іти голосувати

 

  • Чого змогла досягти Центральна Рада?
  • В чому її прорахунки?

 

 

Давайте поєднаємо наші думки і скажемо, що з початком Української революції, з прийняттям Універсалів були пов’язані великі надії і сподівання українського народу. На жаль в нашій історії часто біль і надія завжди йдуть поруч. Так було 100 років тому так є і зараз.

Давайте повернемося до вислову, який у нас був на початку заходу. «У вогні перетоплюється залізо у сталь, у боротьбі перетворюється народ у Націю». Є.Коновалець.

  • А ми сьогодні народність чи Нація? /Відповіді учнів. Ми Нація. Бо нацією може стати той етнос, який виступив а арену політичного життя, самостійно визначає власну політичну мету, завдання та шляхи їх досягнення. І прикладом цього є події Революції Гідності/
  • Давайте проведемо аналогії подій початку Української революції і подій сьогодення.
    • Агресор … той самий, що і 100 років тому
    • Але державу ми не створюємо з нуля. Держава, органи влади, економіка працюють
    • Український народ змінився
    • Чого нам сьогодні не вистачає?
  1. Патріотичної національної еліти, та єдності в досягненні національної ідеї
  2. Слабкість громадянського суспільства
  3. Відсутність справжність партій, створених нацією, а не олігархами
  4. Корупція в умовах війни
  5. Відсутність лідера, за яким би тривалий час йшла нація
  6. Кадровий голод
  7. Відтік умів на Захід
  8. Конфлікти навколо дріб’язкових питань, які не об’єднують націю
  9. Проблема з історичною пам’яттю (відсутність спільних Героїв Заходу і Сходу)
  10. Корумпованість еліти, що дозволяє сусіднім державам керувати ними
  11. Сприйняття історичного процесу серцем, а не прагматичним розумом, критичним мисленням

Орієнтовні завдання для навчальних проектів

  1. Опрацювавши веб-ресурси мережі Інтернет, укладіть фотоколаж «Діяльність Української Центральної Ради».
  2. Виготовте інфограму «Державотворення Українсь­кої Центральної Ради». Використайте доступні Вам комп'ютерні програми. Розмістіть Вашу інфограму в мережі Інтернет на сторінках доступних Вам ресурсів і посилання на роботу перешліть на мій ресурс. Кращі роботи будуть розміщені на шкільному сайті

 

І закінчити наш з Вами захід пропоную невеличким відео сюжетом, який поєднає нас з тим часом, який був 100 років тому назад.

Перегляньте відео, продумайте, яке відношення має Сергій Нігоян до Української революції

Відео сюжет

Час іде … А цінності вічні. Слова Тараса Григоровича Шевченка були актуальні коли Центральна Рада боролася за право на існування Української Народної Республіки і слова Тараса Шевченка актуальні сьогодні для нас з Вами.

Я бажаю Вам винести свої уроки з історії тому що Вам творити цю історію і пам’ятати про всі ті уроки історії, які були в житті нашого народу. І не забувати, що незалежно від часу і простору для українців найголовнішою національною ознакою є … любов до волі. Я сподіваюся що Ви будете гідними громадянами своєї країни і ті традиції з діда-прадіда, які несе український народ ви передасте в майбутньому своїм дітям

 

 

 

Додаткові завдання /Якщо залишається час/

 

Завдання 1

Доведіть або спростуйте тезу, що події 1917-1918 рр. в Україні є справді Українською революцією.

Завдання 2

Яке із тверджень, на вашу думку, найбільше відповідає дійсності: 1) "Укра­їнська національна революція початку XX ст. зазнала поразки із-за внутріш­ніх чинників (помилкова політика українських урядів 1917-1921 рр. тощо)"; 2) "Українська національна революція початку XX ст. зазнала поразки із-за зовнішніх чинників (вороже оточення тощо)"? Свою відповідь обґрунтуйте.

Завдання 3

«Центральна Рада, – писав В. Винниченко... – з виконавчого органу поєднаних партійних і громадських груп, яким вона була з початку революції, ... стала вищим і не тільки виконавчим, але й законодавчим органом всього організованого українського народу». Доберіть факти із опорних схем та документів на підтвердження або спростування цього вислову.

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: valentina124 (24.03.2017)
Переглядів: 1439 | Теги: захід доц, порівняння універсалів центральної , центральна рада, Українська революція, Універсали Центральної Ради, Українська революція 1917-1921 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar